Domenii prioritare ale Inspectoratului Școlar. Strategii de dezvoltare
• Dezvoltarea sistemului de educație timpurie - Strategia pentru reducerea părăsirii timpurii a școlii;
• Îmbunătățirea frecvenței elevilor, reducerea absenteismului și abandonului școlar;
• Implementarea și promovarea învățării printr-un proces instructiv-educativ modern și eficient reflectat în progresul școlar al elevilor (examene naționale);
• Promovarea egalității de șanse, a coeziunii sociale și a cetățeniei active;
• Susținerea și dezvoltarea învățământului terțiar;
• Întărirea capacităţii instituţionale prin servicii adresate elevilor şi cadrelor didactice: orientare, consiliere, mediu şcolar sănătos, servicii de asistență medicală;
• Dezvoltarea continuă a colaborării cu autorităţile şi cu partenerii sociali prin iniţierea şi susţinerea unor acţiuni şi proiecte comune;
• Actualizarea paginii de internet a Inspectoratului Şcolar Judeţean Mureş;
• Gestionarea corectă a imaginii Inspectoratului Şcolar Județean Mureș în mass - media prin comunicate şi materiale pertinente care să informeze corect şi transparent despre toate aspectele de interes public din instituţie.
Misiunea Inspectoratului Școlar Județean Mureș
Având în vedere că educaţia este un factor strategic pentru viitorul României, Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureş este o instituţie publică a cărei misiune este de a integra învăţământul mureşean într-o paradigmă modernă, prin asigurarea unui cadru stimulativ, propice desfăşurării unui învăţământ de calitate şi prin valorificarea superioară a propriilor resurse umane şi materiale, în interesul superior al elevului.
Direcții de acțiune ale Inspectoratului Școlar Județean Mureș pentru anul școlar 2023-2024
I. Asigurarea şi promovarea calităţii serviciilor educaţionale
• Monitorizarea procesului instructiv-educativ din perspectiva noului curriculum în vederea alfabetizării științifice, a dezvoltării gândirii critice şi a centrării activităţilor pe elevi şi nevoile lor educaţionale;
• Asigurarea calității evaluării continue, periodice (II,IV,VI) și prin examenele naționale (Evaluare Națională, Bacalaureat) din perspectiva noilor programe și ale prevederilor Legii Educației Naționale;
• Monitorizarea implementării noilor programe şcolare la toate nivelurile şi disciplinele de învăţământ, precum şi a noilor manuale (învăţământ preşcolar, cl. a V-a, cl. a VI-a, cl. a XI-a);
• Adaptarea ofertei educaţionale la specificul unităţilor de învăţământ şi la nevoile educaţionale ale elevilor/copiilor/comunităţii locale, prin promovarea Curriculum-ului la decizia şcolii/ în dezvoltare locală;
• Dezvoltarea capacităţii unităţilor de învăţământ de monitorizare şi evaluare a calităţii serviciilor educaţionale oferite și de planificare strategică (prin Comisia de Evaluare și Asigurare a Calității, Sistemul de Control Intern Managerial, SI.I.I.R., Registrul Matricol Unic, Cadrul Național al Calificărilor etc.). Crearea unei culturi digitale în procesul de predare - învăţare - evaluare, a leadership-ului şi managementului şcolii prin implementarea de sisteme informatice performante (site-uri web).
II. Asigurarea accesului tuturor copiilor/elevilor la serviciile educaţionale
• Asigurarea accesului tuturor copiilor de vârstă preşcolară şi şcolară din judeţ la educaţie; eliminarea oricăror forme de discriminare şi segregare;
• Sprijinirea unităților de învățământ din medii socio-educaționale defavorizate în vederea diminuării situaţiilor de părăsire timpurie a şcolii/abandonului;
• Reorganizarea și recridibilizarea învățământului profesional și tehnic prin dezvoltarea unui parteneriat real între instituțiile școlare și mediul de afaceri (realizarea de campanii de conștientizare și responsabilizare a părinților și elevilor din clasele a VII-a și a VIII-a în vederea susținerii strategiei de promovare a învățământului profesional ca alternativă la învățământul tehnologic);
• Asigurarea calităţii serviciilor de asistenţă psihopedagogică pentru toate categoriile de beneficiari în vederea asigurării progresului școlar pentru toți elevii;
• Promovarea şi eficientizarea serviciilor educaţionale pentru copiii care provin din medii socio-economice defavorizate şi pentru copiii cu cerinţe educaţionale, în contextul educaţiei incluzive.
III. Susţinerea şi promovarea performanţei în educaţie
• Încurajarea şi susţinerea excelenţei în educaţie, a performanţelor elevilor cu aptitudini înalte, prin organizarea olimpiadelor, concursurilor şi valorizarea rezultatelor deosebite obţinute (Centrul de Excelență);
• Asigurarea condițiilor optime pentru organizarea competițiilor școlare cu respectarea regulamentelor specifice și a noului curriculum.
IV. Dezvoltarea autonomiei unităţilor de învăţământ prin responsabilizarea şi întărirea rolului managementului şcolilor
• Promovarea ofertelor educaţionale corelate cu specificul comunităţilor locale, cu piaţa muncii, în general;
• Sprijinirea și îndrumarea conducerii unităților de învățământ în vederea dezvoltării instituționale;
• Conştientizarea reprezentanţilor autorităţilor locale şi ai altor instituţii din comunitatea locală asupra rolurilor sporite în relaţie cu dezvoltarea şcolilor, cu educaţia, în general;
• Aplicarea legislaţiei în vigoare pentru implementarea de strategii manageriale adecvate.
V. Formarea şi dezvoltarea profesională continuă a personalului din învăţământ
• Evaluarea, consilierea și monitorizarea cadrelor didactice pentru aplicarea noilor programe școlare și sporirea calității educației;
• Sprijinirea cadrelor didactice debutante/necalificate în procesul formării inițiale și continue:
o Creşterea calităţii procesului de formare continuă prin activităţile metodico – ştiinţifice desfăşurate la nivel local/judeţean/naţional;
o Implementarea de proiecte și programe educaționale în vederea abilitării curriculare a cadrelor didactice, din perspectiva noului curriculum și a educației centrate pe elev;
o Consolidarea parteneriatului între învăţământul superior şi cel preuniversitar în formarea iniţială şi continuă pentru cariera didactică;
VI. Promovarea educaţiei nonformale, oportunitate formativă complementară pentru elevi
• Crearea unor oportunităţi pentru educaţia permanentă, în spiritul competenţelor cheie, al dezvoltării antreprenoriatului/civismului, voluntariatului, multiculturalismului, într-o societate complexă, dinamică;
• Promovarea dialogului intercultural prin parteneriate cu instituții relevante din mediul cultural şi economic mureșean;
• Dezvoltarea unor strategii educaționale specifice diminuării fenomenului de violență în școli;
VII. Susţinerea educaţiei permanente şi a educaţiei adulţilor
• Crearea de oportunităţi pentru dezvoltarea rolului de partener educativ al părinţilor;
• Accentuarea rolului activ al școlii în formarea şi dezvoltarea atitudinii de responsabilizare socio-culturală pozitivă a tuturor factorilor educaţionali faţă de educaţia permanentă, personală şi profesională (implicarea comunităţii locale);
VIII. Compatibilizarea sistemului de învăţământ românesc cu cel european
• Corelarea demersurilor I.Ș.J. cu politicile M.E., în vederea compatibilizării învăţământului românesc, cu particularităţile sale, cu învățământul european;
• Crearea de oportunităţi pentru dezvoltarea şi implementarea proiectelor educaţionale la nivelul unităţilor şcolare;
• Susţinerea învăţământului particular şi a alternativelor educaţionale, în spiritul promovării diversităţii, competiţiei, pentru individualizarea demersului educaţional;
• Iniţierea, dezvoltarea şi susţinerea proiectelor europene, în contextul modificărilor operate prin Programul Erasmus+, POCU;
• Asigurarea, la nivelul unităţilor de învăţământ, a infrastructurii şi echipamentelor, inclusiv a sustenabilităţii, mentenanţei şi suportului TIC.
Valori fundamentale
Pentru realizarea acestei misiuni, Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureș îşi fundamentează întreaga activitate pe următoarele valori şi principii fundamentale:
• Competenţa profesională;
• Responsabilitatea;
• Integritatea;
• Îmbunătăţirea continuă a serviciilor oferite - Inspectoratul Şcolar Judeţean Mureș va urmări îmbunătăţirea continuă a serviciilor oferite prin:
o evaluarea continuă a activităţii inspectorilor şi personalului inspectoratului școlar pentru asigurarea profesionalismului, a calităţii şi a integrităţii;
o consultarea tuturor celor implicaţi în procesul de educaţie (cadre didactice, elevi, părinţi, comunitatea locală) cu privire la demersurile care au în vedere creşterea calităţii serviciilor educaţionale;
o comunicarea eficientă şi sistematică cu reprezentanţii cadrelor didactice, a elevilor, părinţilor şi comunităţilor locale în vederea obţinerii informaţiilor relevante ce au legatură cu serviciile educaţionale oferite de instituţiile şcolare;
o informarea publicului cu privire la activitatea Inspectoratului Şcolar Judeţean, a stării învăţământului în judeţul Mureș;
o realizarea de parteneriate şi colaborarea cu instituţii similare din ţară şi din Europa, cu instituţii non guvernamentale, cu reprezentanţi ai autorităţilor locale.
Etică și profesionalism
Primatul interesului public: În acest sens, inspectorii şi personalul din inspectoratul școlar au următoarele obligaţii:
• să considere interesul public mai presus decât interesul personal;
• să respecte necondiţionat aplicarea legii în exercitarea tuturor activităţilor.
Imparțialitate și obiectivitate: Inspectorii trebuie să evalueze activitatea din şcoală cu obiectivitate fără să aibă legături sau influenţe din şcoală sau din afara acesteia. Observaţiile şi recomandările făcute trebuie să fie rezultatul unei argumentări riguroase bazată pe evidenţe la clasă, pe documente şi nu pe preferinţe, păreri sau experienţe personale. În acest sens, inspectorii au următoarele obligaţii:
• să efectueze inspecții şi asistenţe conform planului stabilit de către echipa de inspecţie, dovedind punctualitate, să facă o evaluare obiectivă a tuturor aspectelor relevante desfăşurate de către cadrul didactic în şcoală, să nu omită cu bună ştiinţă informaţii, constatări sau orice alt element legat de activitatea cadrului didactic;
• să întocmească la timp toate documentele aferente şi raportul de inspecţie.
Competenţa profesională. Inspectorii şcolari trebuie:
• să fie bine pregătiţi în ceea ce priveşte efectuarea unei inspecţii/să aibă o bună pregătire ştiinţifică, psihopedagogică şi metodică în specialitate;
• să cunoască şi să aplice legislaţia în vigoare, aspectele metodologice specifice disciplinei, să folosească modalităţi de comunicare şi relaţionale cât mai eficiente.
Integritatea. Inspectorii trebuie să dovedească integritate în toată activitatea de inspecţie, să dovedească echilibru şi demnitate, să urmărească crearea unei atmosfere de lucru colegiale şi să fie sensibili la specificul şi cultura fiecărei instituţii educaţionale.
Respectul. Inspectorii trebuie să arate respect şi consideraţie faţă de cadrele didactice, elevi, părinţi şi tot personalul şcolii, cât şi faţă de reprezentantul comunităţii locale, să ia în considerare toate aspectele pe care aceştia le ridică.
Independenţa. Inspectorii trebuie să-şi deruleze activitatea de inspecţie independent de orice influenţă exterioară de natură politică, religiosă sau de apartenenţă la orice alt grup de interese.
Confidenţialitatea. Toate aspectele semnalate într-o instituţie de educaţie, la o anumită disciplină trebuie comunicate persoanelor în cauză, conducerii şcolii şi consemnate în raportul final în mod obiectiv şi profesionist. Toate informaţiile cu privire la cadre didactice, elevi, instituţie şcolară sunt confidenţiale.